Koszty prowadzenia firmy w Anglii i Polsce – por├│wnanie 2019 – ZUS w Polsce ÔÇô 1316 z┼éotych. ÔÇ×ZUSÔÇŁ w Anglii ÔÇô 60 z┼éotych…

Polscy przedsi─Öbiorcy, kt├│rzy decyduj─ů si─Ö na przeniesienie swojej dzia┼éalno┼Ťci do Anglii cz─Östo powtarzaj─ů, ┼╝e przekona┼éy ich do tego ÔÇ×ogromne u┼éatwienia...
Koszty prowadzenia firmy w Anglii i Polsce – por├│wnanie 2019 – ZUS w Polsce ÔÇô 1316 z┼éotych. ÔÇ×ZUSÔÇŁ w Anglii ÔÇô 60 z┼éotych…

Polscy przedsi─Öbiorcy, kt├│rzy decyduj─ů si─Ö na przeniesienie swojej dzia┼éalno┼Ťci do Anglii cz─Östo powtarzaj─ů, ┼╝e przekona┼éy ich do tego ÔÇ×ogromne u┼éatwienia podatkoweÔÇŁ lub ÔÇ×znacznie ni┼╝sze koszty prowadzenia firmy w Anglii ÔÇŁ. By pokaza─ç, ile dok┼éadnie mo┼╝na zaoszcz─Ödzi─ç dzi─Öki emigracji biznesowej, przedstawiamy zestawienie podstawowych koszt├│w ponoszonych przez w┼éa┼Ťcicieli ma┼éych┬áfirm w Anglii i w Polsce.

Kwota wolna od podatku w Anglii i w Polsce 2006-2019r.

W Polsce, przy dochodzie rocznym od 13 tys. z┼é do 85,5 tys. z┼é kwota wolna od podatku wynosi nieco ponad 3 tysi─ůce z┼éotych.

Kwota wolna od podatku w Anglii to 12,5 tys. funt├│w ÔÇô czyli ponad 61 tys. z┼éotych. W przypadku sp├│┼éki Limited, kwota wolna w tej wysoko┼Ťci przys┼éuguje ka┼╝demu dyrektorowi lub pracownikowi.

Warto jednocze┼Ťnie zaznaczy─ç, ┼╝e w Wielkiej Brytanii kwota zwolniona z opodatkowania jest regularnie podnoszona ÔÇô i tylko od 2012 roku wzros┼éa o ponad 4 tys. funt├│w, czyli prawie 20 tys. z┼éotych (wg kursu funta = 4,9z┼é z miesi─ůca 10.2019)

Kwota wolna od podatku dochodowego w Anglii - por├│wnanie z Polsk─ů

Kwota wolna od podatku dochodowego w UK i PL - wykres

Składki w Anglii i w Polsce w 2019r.

Przeniesienie firmy z Polski do Anglii pozwala tak┼╝e na ogromne oszcz─Ödno┼Ťci w zakresie sk┼éadek spo┼éecznych. W Polsce sk┼éadki na ZUS wynosz─ů 1 316,97 z┼éotych miesi─Öcznie (czyli ponad 15,8 tys. z┼éotych rocznie) i musimy p┼éaci─ç je niezale┼╝nie od wypracowanego dochodu. W Anglii odpowiednikiem┬á jednoosobowej dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej jest dzia┼éalno┼Ť─ç Self-Employed (samozatrudnienie), gdzie sk┼éadki wynosz─ů w przeliczeniu 58,8 z┼éotych miesi─Öcznie (705,6 z┼éotych rocznie) i ÔÇô co wa┼╝ne ÔÇô p┼éacimy je tylko wtedy, kiedy nasz doch├│d w skali roku przekracza ok. 31 tys. z┼éotych (6 365 funt├│w).

Nale┼╝y jednak zaznaczy─ç, ┼╝e dzia┼éalno┼Ť─ç Self-Employed w Anglii mo┼╝e legalnie prowadzi─ç wy┼é─ůcznie rezydent ÔÇô czyli osoba, kt├│ra przebywa na terenie kraju wi─Öcej ni┼╝ 183 dni rocznie. Polacy, kt├│rzy nie mieszkaj─ů w Anglii, ale chcieliby za┼éo┼╝y─ç tam firm─Ö, mog─ů skorzysta─ç z innego rozwi─ůzania ÔÇô otworzy─ç sp├│┼ék─Ö Limited (w┼éa┼Ťciciel sp├│┼éki Ltd nie musi mieszka─ç ani by─ç rezydentem na Wyspach). W przypadku sp├│┼éki Limited sk┼éadki spo┼éeczne s─ů nieco wy┼╝sze, ale wci─ů┼╝ znacznie ni┼╝sze ni┼╝ w Polsce ÔÇô i wynosz─ů w przybli┼╝eniu 408 z┼éotych miesi─Öcznie (ok. 4 895 z┼éotych rocznie). Dodatkowo, wysoko┼Ť─ç op┼éat mo┼╝e zosta─ç zmniejszona (nawet o po┼éow─Ö!), je┼Ťli sp├│┼éka wyst─ůpi o przyznanie odpowiedniej ulgi. Nale┼╝y jednocze┼Ťnie podkre┼Ťli─ç, ┼╝e w przypadku sp├│┼éki Ltd sk┼éadki p┼éacimy tylko wtedy, gdy nasz doch├│d w skali roku przekracza ok. 42┬á297 tys. z┼éotych (8 632 funty).

Firma w UK - koszty sp├│┼éki LTD 2019 - por├│wnanie z Polsk─ů

Koszty prowadzenia firmy w Anglii | źródło: https://www.gov.uk/browse/tax

Oszcz─Ödno┼Ťci wynikaj─ůce z prowadzenia firmy w Anglii w 2019r.

Ile w takim razie┬ámo┼╝e zaoszcz─Ödzi─ç osoba, kt├│ra zdecyduje si─Ö na przeniesienie dzia┼éalno┼Ťci gospodarczej do Anglii?

Pos┼éu┼╝my si─Ö tu przyk┼éadem. Copywriter, kt├│ry wypracowuje roczny doch├│d na poziomie 60 tys. z┼éotych brutto i prowadzi dzia┼éalno┼Ť─ç od ponad 2 lat (a wi─Öc nie p┼éaci ju┼╝ preferencyjnej sk┼éadki ZUS), rocznie oddaje pa┼ästwu ponad 27 tys. z┼éotych tylko z tytu┼éu sk┼éadek spo┼éecznych i podatku dochodowego. Ten sam copywriter prowadz─ůc firm─Ö w Anglii poniesie tylko koszt sk┼éadek spo┼éecznych ÔÇô 4,9 tys. z┼éotych, czyli zaoszcz─Ödzi ponad 20 tys. z┼éotych w skali roku.

W podanym przykładzie nie uwzględniamy VAT-u, który jest (a przynajmniej powinien być) dla przedsiębiorców  podatkiem neutralnym.

Firma w Anglii koszty i por├│wnanie z firm─ů w Polsce - podsumowanie

Masz pytania lub w─ůtpliwo┼Ťci? Skontaktuj si─Ö z naszym specjalist─ů.

4.5/5 - (111 votes)

Related Posts

20 COMMENTS

  1. Marcin
    23 czerwca, 2016 05:14 Odpowiedz

    Prosz─Ö pami─Öta─ç o obowi─ůzku podatkowym od niezap┼éaconych faktur. A jak podatnik nie ma za co zap┼éaci─ç to ma ukra┼Ť─ç, po┼╝yczy─ç. Gdy zap┼éaci─ç to mo┼╝e go czeka─ç post─Öpowanie karnoskarbowe z powodu ukrywania dochod├│w.
    Co by nie zrobi─ç to i tak si─Ö jest na pozycji przegranej.

  2. alutka11
    23 czerwca, 2016 16:12 Odpowiedz

    ” Biedny┼Ť bo┼Ť G┼éupi , G┼éupi┼Ť bo┼Ť Biedny”

    To Polskie przysłowie i tylko Polak je zrozumie.

  3. robbi50
    23 czerwca, 2016 21:04 Odpowiedz

    Podstawowy problem w dzia┼éalno┼Ťci to sk┼éadki ZUS , du┼╝o wa┼╝niejszy ni┼╝ kwota wolna ( ta w drugiej kolejno┼Ťci ! ). Dla naszych ma┼éych przedsi─Öbiorc├│w to haracz, nawet wr─Öcz zab├│jstwo ! Ju┼╝ kiedy┼Ť by┼éa dyskusja ┼╝eby wprowadzi─ç 20-25 % na ZUS np. do tych 4000 brutto tj. ok. 48 ty┼Ť. z┼é przychodu lub wprowadzi─ç tak─ů protez─Ö w postaci prog├│w podatkowych ZUS dla okre┼Ťlonych przychod├│w :
    1. wart. 300 z┼é ZUS np. dla przychodu do 1500 z┼é miesi─Öcznie (do 18 ty┼Ť z┼é rocznie ).
    2. wart. 600 z┼é ZUS dla przychodu do 3000 z┼é miesi─Öcznie (do 36 ty┼Ť z┼é rocznie ).
    3. wart. 900 z┼é ZUS dla przychodu powy┼╝ej 3000 z┼é miesi─Öcznie ( powy┼╝ej 36 ty┼Ť. z┼é rocznie ).

  4. Miroslaw
    24 czerwca, 2016 14:42 Odpowiedz

    Mieszkam w Norwegii i mog─Ö powiedzie─ç ┼╝e nawet tutaj op┼éaca si─Ö za┼éo┼╝y─ç firm─Ö Ltd, sam tak─ů posiadam, ┼éatwo j─ů za┼éo┼╝y─ç zlecaj─ůc komu┼Ť kto si─Ö na tym zna, nie wiem jak jest w Polsce, ale jak najbardziej polecam

  5. 05 wrze┼Ťnia, 2016 13:24 Odpowiedz

    Pytanie o spółkę LTD
    Je┼Ťli np zarabia┼ébym poni┼╝ej 600 gbp miesi─Öcznie (ebiznes) to w├│wczas w og├│le nie p┼éac─Ö sk┼éadek?
    Ale brak składek to brak angielskiej emerytury?

    • Wojciech D─ůbek
      06 wrze┼Ťnia, 2016 10:27 Odpowiedz

      Tak, składki społeczne rozpoczynamy płacić po przekroczeniu 8060 GBP w skali roku. Przepracowany rok liczony jest do emerytury po przekroczeniu tzw LEL czyli 5 824 GBP / rok.
      W razie dalszych pyta┼ä prosz─Ö pisa─ç ┼Ťmia┼éo wojciech.dabek@oakandberry.com

      • Magdalena
        22 lutego, 2017 22:19 Odpowiedz

        Mam pytanie!
        Zalozylam firme limited 2 miesiace temu sprzedajaca czesci samochodowe. Od razu weszlam na VAT bo sadzilam ze bedzie taka potrzeba sprzedajac do warsztatow, jednak moi klienci to glownie prywatne osoby. Czy moge zejsc z VATu bo chyba nie jest obowiazkowy do jakiejsc kwoty ok £80 000. I czy mi sie to bedzie bardziej oplacalo bo w ten chwili wszystko zabiera mi VAT. A dodatkowo sprzedawcy w Polsce odmawiaja sprzedarzy bez VATu.
        Jakies sugestie?
        Dziekuje

        • Wojciech D─ůbek
          27 lutego, 2017 16:12 Odpowiedz

          Dzie┼ä dobry! Szanowna Pani Magdaleno dzi─Ökujemy za komentarz. Oczywi┼Ťcie bardzo ch─Ötnie podpowiemy- dlatego napisa┼éem do Pani w tej sprawie na mail pozostawiony w komentarzu ­čÖé Dobrego dnia!

  6. Nep
    16 listopada, 2016 08:59 Odpowiedz

    Po ilu latach op┼éacania sk┼éadek ZUS w ramach sp├│┼éki Ltd nabywa si─Ö ┼Ťwiadczenie emerytalne gdy zostanie si─Ö kiedy┼Ť emerytem?

    • Jacek ┼üag├│dka
      16 listopada, 2016 11:33 Odpowiedz

      Zwykle trzeba co najmniej 10 lat sk┼éadkowych, aby uzyska─ç brytyjsk─ů emerytur─Ö. Prawo do pe┼énej emerytury uzyskuje si─Ö po 35 latach op┼éacania sk┼éadek na NIN.
      W razie dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu jacek.lagodka@oakandberry.com

      • Tomasz
        18 listopada, 2016 07:28 Odpowiedz

        Czy mo┼╝na przenie┼Ť─ç lata pracy/sk┼éadek wypracowane w pl do innego kraju UE? Czy te sk┼éadki si─Ö ┼é─ůcz─ů? Powiedzmy, ┼╝e mam w PL przepracowane 8 lat na umow─Ö o prac─Ö – czy wystarcz─ů 2 lata w UK by uzyska─ç najni┼╝sz─ů emerytur─Ö?

        • Jacek ┼üag├│dka
          16 grudnia, 2016 16:21 Odpowiedz

          Tak, lata pracy przepracowane w kraju nale┼╝─ůcym do UE mo┼╝na zaliczy─ç do lat pracy w UK. Natomiast wysoko┼Ť─ç emerytury zostanie obliczona tylko na podstawie lat przepracowanych w UK. Po wi─Öcej informacji zapraszam do kontaktu jacek.lagodka@oakandberry.com

  7. Krzy┼Ť
    16 listopada, 2016 12:01 Odpowiedz

    A co w takim przypadku z ubezpieczeniem zdrowotnym? Zawieramy dodatkowo umowę o ubezpieczenie z polskim NFZ? Czyli to koszt kolejnych trzystu paru złotych miesięcznie?

    • Jacek ┼üag├│dka
      17 listopada, 2016 16:21 Odpowiedz

      Nie ma obowi─ůzku zawierania dodatkowej umowy z NFZ.
      W razie dalszych pytań zapraszam do kontaktu jacek.lagodka@oakandberry.om

      • Grzesiek
        28 listopada, 2016 23:19 Odpowiedz

        co w takim razie jak b─Öd─Ö chory, mog─Ö i┼Ť─ç normalnie do lekarza? albo jak b─Öd─Ö mia┼é wypadek i mnie do szpitala zabior─ů?

        • Jacek ┼üag├│dka
          16 grudnia, 2016 16:08 Odpowiedz

          Odprowadzaj─ůc sk┼éadki na ubezpieczenie w Wielkiej Brytanii, nabywamy prawo do ubezpieczenia w ca┼éej UE. Po wi─Öcej szczeg├│┼é├│w zapraszam do kontaktu mailowego kontakt@oakandberry.com lub telefonicznego 730 608 351.

  8. Edyta
    06 marca, 2017 20:36 Odpowiedz

    Panie Wojciechu czy ja Polka mieszkaj─ůca w Polsce mog─Ö zarejestrowa─ç firm─Ö w UK?

    • Wojciech D─ůbek
      12 kwietnia, 2017 08:40 Odpowiedz

      Tak, jako rezydent RP może Pani zarejestrować i prowadzić spółkę w Anglii

  9. 11 kwietnia, 2017 09:19 Odpowiedz

    Czy po BREXIT du┼╝o si─Ö zmieni?

    • Wojciech D─ůbek
      12 kwietnia, 2017 08:50 Odpowiedz

      Panie Mariuszu jeste┼Ťmy w trakcie przygotowa┼ä tekstu, kt├│ry opisuje zagadnienie Brexitu oraz prowadzenia tam firmy. O wpisie na pewno poinformujemy na naszym kanale facebook, wi─Öc polecam nas ┼Ťledzi─ç ­čÖé https://www.facebook.com/oakandberry

Leave a reply